Waarover gaat deze vorming?

Samira vraagt zich af hoe twee mama’s een kindje maken. Xander weigert in de klas met meisjes samen te werken “omdat dat niet mag van mijn papa." En Vic begrijpt niet goed dat meester Sam vroeger een meisje was. Bij deze situaties sta je als leerkracht al eens met de mond vol tanden.

In de kleuterklas vormen kinderen zich al een stevige mening over allerlei zaken die met gender en seksuele diversiteit te maken hebben. Het is voor leerkrachten vaak een zoektocht om kinderen op een positieve manier te leren omgaan met die diversiteit – in de breedste zin van het woord.

Wat leer je in deze vorming?

  • Inzicht in het concept ‘gender’ en de link met onderwijs;
  • Nadenken over hoe (gender)stereotypen je eigen handelen beïnvloeden;
  • Een handige methodiek om seksuele en genderdiversiteit te begrijpen en uit te leggen;
  • Praktische tips over hoe je gender- en diversiteitsbewust kan lesgeven in de basisschool;
  • Een antwoord formuleren op uitdagende vragen van kinderen zoals: “Hoe maken twee mama’s een kindje?”, “Auto’s zijn alleen voor jongens!” of ‘Ik mag van papa niet met meisjes spelen.”
  • In team kritisch nadenken over themadagen zoals Moederdag of Vaderdag.

Praktische informatie:

Doelgroep

  • Directie en leerkrachten basisonderwijs
  • Studenten lerarenopleiding kleuteronderwijs en lager onderwijs

Duur

Minimum 2 uur

Max. aantal deelnemers

Onbeperkt

Voorzieningen

Ruim lokaal met internettoegang, pc en beamer